Allmänna resevillkor


Särna Adventures gör allt vi kan för att erbjuda dig ett säkert äventyr.


Dessa villkor gäller vid köp av paketresa/flerdagarstur, dagsaktivitet, uthyrning eller support under förutsättning att de bilagts bekräftelsen av beställningen eller det på annat sätt överenskommits mellan parterna att dessa villkor ska gälla.


Innehåll: 1. Definitioner 2. Beställning 3. Betalning 4. Priser och avgifter 5. Bindande avtal och ångerrätt 6. Behandling av personuppgifter och cookies 

7. Avbeställning/avbokning

8. Avvisande av deltagare 9. Försenad ankomst till slutdestinationen 10. Reservationer 11. Ansvar för egendom/vållande av skada

12. Ansvar för hyrd eller lånad utrustning 13. Ansvar under transporter som ej är del av arrangemang. 14 Övrigt 15. Företagsinformation

Bilaga 1, Integritetspolicy och cookies


  1. Definitioner

I dessa villkor har angivna termer följande betydelse:

Arrangemang – upplevelser eller aktiviteter som tillhandahålls med eller utan logi och/eller förtäring, för enskilda gäster, eller vid gruppbeställning.

Tjänst - uthyrning av utrustning eller tillhandahållande av supporttjänst

Flerdagarsturer – arrangemang som sträcker sig över minst en natt.

Dagsaktiviteter – arrangemang som påbörjas och avslutas på samma dag.

Uthyrning – hyra av friluftsutrustning för enskilda gäster eller gruppbeställningar.

Beställare - den person - juridisk eller fysisk - som är betalningsskyldig för arrangemanget eller tjänsten.

Deltagare – den eller de fysiska personer som deltar i arrangemanget eller nyttjar tjänsten.

Leverantör –Särna Adventures som levererar, själv eller genom underleverantör, del av eller hela arrangemanget eller tjänsten.

Beställnings värde - avtalat pris för hela beställningen eller summan av beställt antal deltagare multiplicerat med avtalat pris per deltagare och priset för särskilt skriftliga tilläggsbeställda tjänster.

Bokningsförmedlare - ett företag som förmedlar arrangemangsbokningar inklusive eller exklusive förmedling av betalning för bokningen.


2. Beställning

Beställning ska ske skriftligt via mail eller via bokningssystemet. Särna Adventures ska bekräfta mottagandet av en beställning skriftligt.


3. Betalning

3.1 Förskottsbetalning och slutbetalning

3.1.1 Flerdagarsturer

- Om bokning görs mer än en månad innan flerdagarsturen påbörjande ska ett förskott på 50 % betalas vid bokning.

- Slutbetalning ska ske senast 30 dagar innan flerdagarsturens påbörjande. Vid bokning senare än 30 dagar innan flerdagarsturens påbörjande ska hela priset betalas vid beställning.

3.1.2 Dagsaktiviteter och uthyrning

- Om bokning görs mer än tre månader innan dagsaktiviteten, uthyrningen eller skotersupportens påbörjande ska ett förskott på 50 % betalas vid bokning.

- Slutbetalning ska ske senast 30 dagar innan dagsaktiviteten, uthyrningen eller skotersupportens påbörjande. Vid bokning senare än 30 dagar innan dagsaktiviteten eller uthyrningen påbörjande ska hela priset betalas vid beställning.

- Vid bokning genom bookspot kan för en kostnad läggas till möjligheten att omboka upp till 3 dagar innan. 


3.2 Betalningsform

Betalning sker genom vald betalningsmetod i kassan. Betalningsmetoden tillhandahålls av Stripe tillsammans med

samarbetspartners. Kortbetalning accepteras av Visa, MasterCard och Maestro. Debitering av ditt betalkort sker direkt. Swishbetalning accepteras i kassan. Vid speciell överenskommelse kan betalning mot faktura ske. Vid fakturering tillkommer faktureringsavgift.

3.3 Betalning i efterskott

Har separat avtal träffats om betalning mot faktura i efterskott ska beställaren utge full likvid inom 30 dagar från fakturans datum. Om betalningsfristen överskrids har Särna Adventures rätt att debitera dröjsmålsränta från förfallodagen med gällande referensränta med ett tillägg av åtta procentenheter. Vid fakturering tillkommer faktureringsavgift.


4. Priser och avgifter

Priset på varje vara anges inklusive moms i svenska kronor. I kundvagnen ser man det totala priset inklusive alla avgifter så som moms och frakt. Vid överenskommelse om betalning mot faktura tillkommer faktureringsavgift.


5.Bindande avtal och ångerrätt

Avtalet blir bindande för parterna när Särna Adventures mottagit en första betalning och skriftligen bekräftat beställningen. Beställaren har rätt att ångra sitt köp fram till att bekräftelse på beställning från Särna Adventures är mottagen.


6.Behandling av personuppgifter och cookies

För att kunna ta emot, hantera och leverera din beställning kommer Särna Adventures att behandla dina personuppgifter. All vår behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter under Bilaga 1, Integritet och cookies


7. Avbeställning/avbokning

Som vår gäst ska du känna dig trygg, säker och väl bemött när du av någon anledning behöver avboka eller omboka. Avbeställning ska ske skriftligt. Vid avbeställning av del av beställning eller enskild deltagare ska ersättningen avse den avbeställda delen. 


7.1 Avbeställning flerdagarstur

- Vid avbeställning tidigare än 30 dagar innan flerdagarsturens påbörjande skall beställaren ersätta Särna Adventures med 20% av värdet på beställningen.

- Vid avbeställning 30 dagar eller senare innan flerdagarsturens påbörjande men tidigare än 14 dagar innan skall beställaren ersätta Särna Adventures med 50% av värdet på beställningen.

- Vid avbeställning 14 dagar eller senare innan flerdagarsturen påbörjande skall beställaren ersätta Särna Adventures med 100% av värdet på beställningen.

Avbeställning ska ske skriftligt. Vid avbeställning av del av beställning eller enskild deltagare ska ersättningen avse den avbeställda delen. Särna Adventures rekommenderar att du ordnar med ett avbeställningsskydd hos ditt försäkringsbolag.

- Flerdagsturer kräver ett minimum av 4 deltagare: Arrangören får ställa in upplevelsen på grund av för få deltagare och ska meddela deltagarna i rimlig tid innan start varpå hela anmälningsavgiften skall återbetalas utan dröjsmål eller administrativa avgifter.


7.2 Avbeställning dagsaktivitet 

  • Upp till 2 veckor innan avgång: 100% av den totala resesumman.


  • Senast två veckor innan din tur har du möjligheten att boka om till ett nytt datum inom 18 månader. Du säkerställer då att du behåller din bokning och kan se fram emot din upplevelse. Givetvis sker ingen prisförändring för din bokning, vilket annars kan ske för upplevelsen.


  • Önskar du avboka med mindre än 2 veckor kvar sker ingen återbetalning. Du får då vända dig till ditt försäkringsbolag för att söka rätt till kompensation.


  • Vid bokning genom bookspot kan för en kostnad läggas till möjligheten att omboka upp till 3 dagar innan. 



7.2.1 Avbeställning uthyrning

- Vid avbeställning tidigare än 14 dagar innan  uthyrningens påbörjande skall beställaren ersätta Särna Adventures med 20% av värdet på beställningen.

- Vid avbeställning senare än 7 dagar innan uthyrningens påbörjande skall beställaren ersätta Särna Adventures med 50% av värdet på beställningen.

- Vid avbeställning 7 dagar innan eller senare innan uthyrningens påbörjande skall beställaren ersätta Särna Adventures med 100% av värdet på beställningen. 

- Vid bokning genom bookspot kan för en kostnad lägga till möjligheten att omboka upp till 3 dagar innan.

7.3. Avbeställning efter arrangemanget eller tjänstens påbörjande

Varken deltagaren eller beställaren har rätt till någon ersättning om deltagaren själv väljer att avbryta eller förkorta avtalet efter arrangemangets eller tjänstens påbörjande. Deltagaren bekostar själv eventuella extraavgifter för evakuering, transporter, logi mm som uppstår.

7.4 Avbeställning föranledd av exempelvis pandemi


Vid avbeställning föranledd av pandemi eller annat utbrott av allvarlig sjukdom som förhindrar arrangemangets eller tjänstens genomförande på avtalat datum, utgår ej avbeställningsavgift enligt punkt 7. Med att pandemin förhindrar arrangemangets eller tjänstens genomförande avses att behörig myndighet utfärdat förbud mot arrangemanget eller tjänsten eller fattat bindande beslut som medför att arrangemanget eller tjänsten inte kan genomföras i enlighet med avtalet.

Särna Adventures har på motsvarande sätt rätt att ställa in arrangemang eller tjänst, om arrangemangets eller tjänstens genomförande förhindras på grund av pandemi eller liknande händelse. Beställare eller deltagare har därvid inte rätt till någon ersättning.

7.4.1 Force Majeure

Strejk, lockout, eldsvåda, explosion, krig eller liknande krigstillstånd, väsentliga inskränkningar i leveranser eller andra omständigheter utanför Särna Adventures kontroll, berättigar Särna Adventures att häva avtalet utan skyldighet att utge skadestånd.


9. Avvisande av deltagare

Det är viktigt att din guide är medveten om eventuella hälsoproblem som kan påverka din och andras säkerhet. Du är skyldig att informera Särna Adventures innan avgång om detta. 


Särna Adventures har rätt att avvisa deltagare från arrangemanget eller tjänsten om denne

- inte infinner sig på anvisad plats vid rätt datum och/eller tid.

- inte uppfylla krav på erfarenhet eller fysisk kondition som framkommit i samband med beställningen.

- vid upprepade påminnelser väljer att inte följa säkerhetsanvisningar eller uppförandekoder.

Varken deltagare eller beställaren har rätt till kompensation för uteblivet arrangemang eller tjänst samt bekostar själv eventuell evakuering.


10. Försenad ankomst till slutdestinationen

Vid försenad ankomst till slutdestinationen på grund av omständigheter som uppstår utanför leverantörens kontroll, exempelvis hårt väder, höga vattenflöden, kraftigt snöfall, försenade transporter utgår ej ersättning för förlorad kost, logi eller missade kommunikationer. Det är beställarens ansvar att lämna marginal inför hemresan eller beställa omboknings- eller avbokningsbara biljetter.


11. Reservationer

Särna Adventures har rätt att ändra programlogistik, avgångstider samt programinnehåll vid omständigheter som uppstår utanför leverantörens kontroll, som exempelvis försenade eller inställda transporter, resultat av samråd med berörda samebyar, stark kyla, hård vind eller väderlek och spårförhållanden som bedöms som otjänliga eller försvårande för arrangemangets eller tjänstens säkerhet eller praktiska genomförande. Sådana ändringar skall skyndsamt delges beställaren och i förekommande fall ersättas av annat programinnehåll så likt ursprunget som möjligt.

Beställaren har rätt till prisavdrag om det tillhandahållna arrangemanget eller tjänsten har ett lägre värde än vad som avtalats. Beställare har inte rätt till prisavdrag om ändring beror på beställaren eller deltagare eller något förhållande som dessa ansvarar för. Beställare eller deltagare har inte heller i dessa fall rätt till skadestånd.


12. Ansvar för egendom/vållande av skada

  1. Ansvar

Särna Adventures gör sitt yttersta att säkerställa en säker resa. En professionell planering och relevant utbildad guide är del av detta arbete. Särna Adventures ser till att informera dig med all nödvändig information som behövs för att delta i våra resor. För information kopplat till din personliga situation som kan påverka resan, har du själv ansvar att förmedla denna. 


Särna Adventures kan inte hållas ansvarig för skador orsakade av ditt deltagande i våra resor/aktiviteter. Ditt deltagandet sker på egen risk. Du ska anmäla och ersätta Särna Adventures (till självkostnadspris) vid uppkomna skador eller förlorad utrustning.


Särna Adventures gör sitt yttersta för att säkerställa din säkerhet under våra resor.


Särna Adventures har inget ansvar för egendom som förvaras i hotellrum eller i leverantörens eller underleverantörers lokaler. Skulle det visa sig att Särna Adventures eller dess anställda handlat vårdslöst eller oaktsamt eller på annat sätt haft skuld i att egendom förkommit eller skadats, ansvarar Särna Adventures för den förkomna /skadade egendomen. 


13. Ansvar för hyrd eller lånad utrustning

Följande gäller vid hyra av utrustning eller vid lån av utrustning som del av arrangemang.

Deltagaren ansvarar för:

- Hyrd eller lånad utrustning från det att utrustningen mottages från leverantör till återlämnande.

- Att kontrollera utrustningen personligen i samband med mottagande för att upptäcka eventuella skador.

- Att denne har tillräcklig kunskap om hur utrustningen fungerar. Om inte tillräcklig kunskap finns ansvarar deltagaren för att införskaffa sig kunskap, antingen via Särna Adventures eller på egen hand.

- Att sköta och använda utrustningen på bästa sätt. Vid uppenbar ovarsamhet eller stöld kommer deltagaren stå som ersättningsskyldig för uppkomna skador eller stöld.


Ansvar under transporter som ej är del av arrangemang.

Deltagaren ansvarar för att denne har med sig tillräckligt med varma kläder och säkerhetsutrustning för att klara sig en längre period under rådande väderförhållanden.’


14. Övrigt 

Särna Adventures är ett företag under ständig utveckling. Våra villkor kan därför vid behov justeras. På vår hemsida hittar du alltid den senaste uppdateringen av våra villkor.

När vi bekräftar din bokning skickar vi alltid våra villkor till dig tillsammans med bekräftelsen. Denna version gäller för din bokning.

Särna Adventures kan inte ändra dessa villkor utan att ta kontakt med dig.




  1. Företagsinformation

Telefon - 0046 736000456


E-mail: info@sarnaadventures.se


Organisationsnummer: 840519-0359

VAT nummer: SE84840519035901


IBAN: SE53 5000 0000 0540 6105 2381

BIC: ESSESESS



Adress:

Särnavägen 133 1b

797 31 Särna

Sweden






Bilaga 1, Integritetspolicy och cookies


Bilaga 1, Personuppgiftsbehandling

Särna Adventures, org. nr.8405190359, behandlar personuppgifter i samband med handeln på https://Särna Adventures.se : och är personuppgiftsansvarigt för behandlingen. Personuppgifter behandlas för att Särna Adventures ska kunna tillhandahålla sina tjänster, huvudsakligen för följande ändamål (”Ändamålen”): 

  • För att skapa och upprätthålla ditt personliga konto
  • För att ta emot och bearbeta dina beställningar och skicka dina varor till dig.
  • För att hantera eventuella returer.
  • För att skicka dig sms-aviseringar om bokningsstatus.
  • För att besvara dina frågor och informera dig om nya eller ändrade tjänster.
  • För att skicka marknadsföringserbjudanden som nyhetsbrev och kataloger.
  • För att skicka dig enkäter som ger dig möjlighet att påverka Särna Adventures:s erbjudanden och tjänster.


De uppgifter som behandlas är de uppgifter som du anger, t.ex. när du lägger beställningar, kontaktar kundtjänst eller dylikt. De uppgifter du anger omfattar t.ex. kontaktinformation, leveransadress och beställda varor (”Personuppgifterna”). Personuppgifterna är nödvändiga för att Särna Adventures ska kunna uppnå Ändamålen. Viss information kan även komma att inhämtas från offentliga register eller från andra allmänt tillgängliga källor. 


Den huvudsakliga rättsliga grunden för behandlingen är att behandlingen är nödvändig för att Särna Adventures ska kunna fullgöra sina åtaganden gentemot sina kunder. Vissa behandlingar baseras även på Särna Adventuress berättigade intresse att kunna bedriva sin verksamhet på ett effektivt och säkert sätt samt på Särna Adventuress skyldighet att följa rättsliga förpliktelser. Personuppgifterna kan komma att delas med myndigheter och andra parter som Särna Adventures anlitar för att uppnå Ändamålen, t.ex. för leverans. Dessa aktörer kan vara baserade i länder utanför EU/EES. Om Europakommissionen inte anser att landet säkerställer en adekvat skyddsnivå kommer överföringen till den tredje parten att ha stöd i kommissionens standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till ett land utanför EU/EES, se artiklarna 45–46 i förordning 2016/679 (”GDPR”). Dessa standardavtalsklausuler finns åtkomliga här: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/transfer/. Behandlingen av Personuppgifterna kommer pågå så länge det krävs för att uppfylla Ändamålen eller så länge som Särna Adventures är förpliktade att göra detta. Därefter raderas Personuppgifterna.



Om du har några frågor kring behandlingen av Personuppgifterna kan du kontakta Särna Adventures:. Du kan även använda denna adress om du vill utöva någon av de rättigheter du enligt GDPR har som registrerad. Vänligen notera att rättigheterna enligt GDPR inte är absoluta och att ett åberopande av en rättighet därför inte nödvändigtvis leder till en åtgärd. 

Dina rättigheter enligt GDPR inkluderar följande:

  • Rätt till tillgång – Enligt artikel 15 GDPR har du rätt att ta del av Personuppgifterna och att bli informerad om behandlingen. Den informationen finns i detta dokument.
  • Rätt till rättelse – Enligt artikel 16 GDPR har du rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter som rör dig rättade. Med beaktande av ändamålet med behandlingen har du också rätt att komplettera ofullständiga personuppgifter.
  • Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”) – Under vissa omständigheter har du med stöd av artikel 17 GDPR rätt att få Personuppgifterna raderade.
  • Rätt till begränsning av användning – Under vissa omständigheter har du enligt artikel 18 GDPR rätt att begränsa behandlingen av Personuppgifterna.
  • Rätt till dataportabilitet – Enligt artikel 20 GDPR har du rätt att få ut Personuppgifterna i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Du har också rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.
  • Rätt att göra invändningar – Enligt artikel 21 GDPR har du rätt att invända mot viss behandling av Personuppgifterna, exempelvis sådan behandling som grundar sig i Särna Adventures berättigade intressen.
  • Slutligen har du också rätt att inge klagomål till Datainspektionen, som kan kontaktas via datainspektionen@datainspektionen.se eller 08-657 61 00.